I hænderna på norska IT-tekniker

Kunskap ær makt! På sjukhusets IT-avdelningen verkar de bruka den till att førhindra anvændare från att hitta egna, smidiga løsningar med sina datorer.

Vi kan givetvis inte installera program sjælva. Hur skulle det se ut?

Helst ska vi anvænda nætversioner av program før att vi ska tvingas arbeta via nætverket. Hur skulle det se ut om en bærbar PC fungerade helt før sig sjælv?

Vi ska helst inte anvænda andra nætverk æn sjukhusets. Efter ansøkan och gott uppførande kan man av nåd beviljas sk hjemmekontorløsning vilket innebær att vi får logga in på nætet annorstædes æn inom sjukhusvæggarna. Detta fick jag installerat under de månader min dator var på IT-avdelningen i høstas. Det var nog det som tog længst tid! Nær jag kom hem med datorn kunde jag (inte helt førvånad) konstatera att datorn ændå var spærrad før att søka efter trådløsa nætverk. Så høgst opraktiskt! Væl i Norge igen fick jag førklaringen, och den var banal. Just før detta var det ett litet reglage på datorns skal som skulle skjutas till "On". Alltså... HUR skulle jag veta det? Jag misstænker att den som installerade programvaran før hjemmekontor struntade i att fixa den lilla detaljen bara før att de skulle få triumfen att visa hur enkelt det var att fixa. Nær jag kollade med en kollega som också har hjemmekontor så visade det sig att just detta var ett av de problem han fick undanrøja innan han kunde surfa in hemmifrån. Æven i hans fall var han tvungen att konsultera IT-teknikerna, så de kan omøjligt vara okunniga om att problemet kan uppstå.

Ær IT-tekniker allmænt onda mænniskor, eller ær de bara dumma?

Kommentarer
Postat av: Anna

Svenska IT-tekniker är av samma sort.

Jag minns när jag en gång på jobbet skulle skriva ut ett papper som man skulle hämta från en databas. Eftersom ingen annan visste hur man ens startade datorn så rollen som dataansvarig tilldelades mig. Febrilt letade jag efter databasen men inte hittade den. Så jag ringde till vår IT-support, en ytterst otrevlig typ. Supporten blev väldigt irriterad och ville prata med någon som "kunde databaser". Ingen kunde ju och supporten slängde luren. Kan du förstå det?

Ett par timmar senare fick jag ett mail från supporten. Han skickade med en länk till databasen. Det var inte svårare än så. Men han var ju tvungen att demonstrera sin överlägsenhet.

Jag skulle nog skriva en bok om möten med IT-supportrar...

Postat av: Anonym

Det där med IT-support är en delikat fråga.

Jag brukar ringa hem till någon av sönerna när det kör ihop sig :-)Visserligen kan de både sucka och stöna, och nog kan man höra hur de himlar med ögonbrynen...Men när allt kommer till kritan hjälper de sin gamla mor ändå.

Jag brukar ju hälpa dem med annat och dessutom är de snälla innerst inne. De är guld värda, mina "små" barn (24 och 21 år - hujedane mig vad tiden går)!

2008-01-24 @ 11:24:18
Postat av: Hillevi

Haha, Jonna var utan internet i typ 2 månader för hon hade råkat komma åt den där knappen :P
Du borde ha ringt Jim, han fixar allt.

2008-01-24 @ 23:30:04
URL: http://entuff.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback