Internetbankens kundtjänst

För några månader sedan var jag inne på banken. Det var dags för Alfons att börja få sitt barnbidrag överfört till eget konto. Tjejen i kassan la upp en överföring som var så funtad att pengarna skulle gå över den dag de kom till mitt konto. Ganska fiffigt, eftersom barnbidraget kan komma såväl den 19:de som den 18:de om den 20:nde infaller på en helg. När hon ändå höll på bad jag henne göra motsvarande med Davids överföring. Efter några månader har jag insett att det ändå inte är helt praktiskt, åtminstone inte vad en av sönerna beträffar. När han tidigare lånat pengar av mig har jag enkelt fixat det genom att föra över en mindre summa nästa gång det är dags för barnbidrag, men med den nya sortens överföring kan jag inte ändra beloppet. Således skrev jag till Internetbankens kundtjänst och frågade hur jag skulle göra:

"Hej!

Jag har en överföring till X:s Ungdomskonto
som ligger
upplagd för att genomföras när barnbidraget kommer. Den överföringen
vill jag
inte ha kvar i nuvarande form eftersom jag inte kan ändra beloppet.

Om ni kan göra om den så att jag kan gå in och ändra belopp vill jag
ha den
kvar som sådan, annars vill jag ha bort den, snarast.

Hälsningar från Ulla"

Ganska snart fick jag svar:

"Hej!

Tack för din fråga.

Aktuella överföringar hittar du under menyn Betala/Överföra -
Kontohändelser översikt - Aktuella kontohändelser. Klicka på länken
Överföringar konton.

Vill du ha mer information om hur du går tillväga kan du använda
länken Hjälp som finns i den svarta länklistan högst upp till höger
på sidan.

Du är välkommen att kontakta oss igen eller ringa Internetbankens
kundtjänst om du behöver hjälp.

Tips!
Känner du till att du numera får dina låneavier och kontoutdrag
elektroniskt i internetbanken istället för att de skickas ut per
post? Du kan även välja att få ett flertal av dina räkningar
elektroniskt. På så sätt bidrar du till en bättre miljö.


Med vänlig hälsning
Swedbank AB (publ)"

Helt fantastiskt! Jag hade fått standardsvaret för rubriken Överföringar uppenbarligen, och inte alls svar på det jag frågat om. Jag försökte en gång till:

"Hej!

Tack för svaret som jag inte förstår ett dugg av.

Mitt problem är att den överföring jag har ligger som ett fast
belopp. Det
finns ingen möjlighet för mig att ändra det. Jag kan heller inte
själv ta bort
överföringen.

Var snäll och svara på följande frågor, inga andra:

1) Går det att ändra den aktuella överföringen så att den
fortfarande går när
barnbidraget kommer till mitt konto, men att jag kan ändra beloppet
om jag
vill?

2) Det här är ingen fråga, utan en önskan. OM det inte går att ändra
på det vis
som jag frågar om i fråga 1 så vill jag att ni tar bort den
överföringen,
eftersom jag inte kan göra det själv. Kan ni göra det åt mig?

Hälsningar från Ulla"

...och den här gången var jag inte på något vis övertygad om att det skulle resultera i det jag ville. Men det gjorde det:

"Hej!

Tack för din e-post.

Överföringen till X:s konto kan du ej ändra själv via
internetbanken.

Jag har tagit bort överföringen till X:s konto.

Med vänlig hälsning
Swedbank AB (publ)"

Det gäller tydligen att inte ha för bråttom när man vill ha något gjort av bankens kundtjänst. Med lite tur hamnar man förr eller senare hos någon som kan läsa. Av hänsyn till PUL har jag inte tagit med namnen på de som skrev svaren, men jag kan i förtroende berätta att det första kom från en man och det andra kom från en kvinna.

Misstrogen som jag är har jag för övrigt kollat att överföringen faktiskt är borta - och det är den!

Örebro nästa! :-)

Kommentarer
Postat av: Anna

Hej Ulla!

Jag kan berätta en annan historia om kundtjänstens underbara värld. Den har gången handlar det om telia.

Under några dagar har vår telefon varit tyst som är ovanligt i den här familjen. Vi har kunnat ringa till världen men världen klagade på att den inte kunde ringa till oss.

Så vi ringde till telia. Genom att trycka olika knappkombinationer kan man komma till olika avdelningar. Att tro att man får prata med en människa är naivt. Vi fick knappa in det telefonnumret felanmälan gällde. Sagt och gjort. Men då började den automatiska svararen påstå att det felanmälda numret är precis samma nummer som vi ringer ifrån och det var tydligen omöjligt och svararen tog inte emot felanmälan.

Försök nummer två och vi hamnade på en kundtjänstavdelning där man får säga vad man vill och det är upp till den automatiska kundtjänsten att tolka det som har blivit sagt. Sa man något som innehöll ordet felanmälan så blev man kopplat till försök nummer ett.

Till sist började Magnus svamla i telefonen, den automatiska lyssnaren inte kunde tolka Magnus svammel rätt och kopplade honom till en människa.

En vecka senare kunde världen ringa till oss igen.

Jag förstår mig inte på kundtjänster. Antigen är dom automatiska eller så är dom okunniga och hänvisar mig till en hemsida.

Postat av: Ulla

Telias kundtjänst är ett kapitel för sig! Mina söner talar fortfarande om när Anders blev arg. Det var när han hade att göra med nyss nämnda kundtjänst.

2007-12-19 @ 23:03:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback