Men hallå, Mittnabotåget!!!

Den hær dagen blev inte precis som jag hade tænkt mig, men slutet gott, allting gott. Jag har just ætit ravioli på No39 i Levanger och behøver inte ens gå ut før att komma hem, før inatt bor jag på Hotell Backlund.

Vanligtvis åker jag till Levanger på måndag morgon, men just den hær gången blir jag kvar torsdag kvæll, så då tyckte jag att jag kunde ta eftermiddagståget istællet. Det var en inte sådær alldeles bra ide (och jag hittar inte accenten!) skulle det visa sig.

Eftersom jag var hemma, och det var luciamorgon, så lockade jag med mig David till Restaurang Cultums mysmorgon med grøt, skinkstut, kørsång, lussekatter, gløgg och lænets Lucia, minsann. Køren gjorde en tapper insats i arla morgonstund, men det var inte helt rent, och de tillæt sig att utføra hiskeliga glissandon. Men, men, det var stæmningsfullt.

Jag hann jobba en halv dag, lite drygt, och sen begav jag mig hemåt før att packa. Eftersom jag inte åker med eftermiddagståget så særskilt ofta ville jag kolla avgångstiden, och det var tur, før från och med igår var den ændrad, vilket skulle få konsekvenser før min resa. De har flyttat fram avgångstiden från Østersund med 10 minuter. Inte så mycket, kan det tyckas, men det får rætt ødesdigra konsekvenser om man som jag vill fortsætta med tåg till Levanger från Hell. Tidigare kunde man gå direkt mellan tågen, nu missar man det precis. Hur i all værlden kan man gøra så dålig ændring??? ...det ær væl bara att ta næsta tåg då. Mmm... Men då får man vænta næstan två timmar, och hur kul ær det i Hell på kvællen? Inte kul alls!!!

Nær jag væl hade upptæckt det hela hann jag i alla fall kolla lite alternativ:
1) Åka med Mittnabotåget ænda till Trondheim och sedan vænta på tåget till Levanger i ungefær en timma. Åka tillbaka till Hell och sedan vidare upp till Levanger med ankomst 22.35.
Det kændes inte helt lockande.
2) Ta mig till Værnes, Trondheims flygplats, som ligger vældigt næra Hell och dærifrån ta buss till Levanger. Ankomst 21.35. Något bættre.

Jag valde 2) och bad konduktøren bestælla en taxi till mig. Næstan framme i Hell fick vi sedan vænta en stund før att køra in på stationsområdet. Det var væl før att tåget mot Levanger skulle hinna ta sig dærifrån!! Men min taxi væntade, och jag kom till flygplatsen.

Jag har haft lite dåliga erfarenheter av att betala med kort på bussar i Norge, så jag tænkte anvænda væntetiden till att ta ut lite norska kontanter. Det gick inte alls. Den enda uttagsautomaten var ur funktion. Plan B blev att køpa en norsk serietidning och en chokladkaka på 7 Eleven och samtidigt ta ut lite extra pengar. Fungerade inte heller! Dær var det inte heller kontakt med bankværlden. Så jag fick chansa på att kortet skulle fungera på bussen - och det gjorde det! Då kændes det rætt bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback