Min vigselring

Nu har jag en vigselring igen!

Den jag fick när vi gifte oss 12/6 hade jag bara i två dagar. 14/6 tappade jag den, förmodligen någonstans på stora gräsplan på Campus. Det gav mig en chans att utnyttja försäkringen som ingick i köpet. Det lät betydligt bättre än det i själva verket var. Jag gjorde som man skulle: polisanmälde min förlust och gick sedan ner till Svedbergs Ur och Guld och anmälde via dem till försäkringsbolaget.

Vi tänkte oss att vi skulle kunna ta en tur med Thomé på sensommaren så att jag fick tillbaka ringen i rätt miljö. Så blev det inte. Framåt slutet av juli kom det ett brev från försäkringsbolaget. Jag skulle förklara varför jag inte åtgärdat "problemet", dvs att ringen var för stor. Jag försökte beskriva så detaljerat som möjligt hur det kom sig att jag inte gjorde det: jag hann ju inte! När jag väl insåg att ringen var för stor så hade jag tappat den.

Ytterligare två månader senare kom beskedet: jag kunde beställa en ny ring, vilket jag också gjorde. Ytterligare drygt någon vecka senare var den färdig och jag skulle hämta ut den. Men då skulle jag betala inte bara självrisk (410 kr) utan också en mellanskillnad på drygt 1100 kr "för att guldpriset gått upp". Försäkringen var alltså en beloppsförsäkring, och det som inte täcks av den får man vackert lägga till. Jag tyckte det var fräckt att jag skulle få betala så mycket extra när det inte var mitt fel att det dragit ut på tiden och valde att inte hämta ut ringen till det priset. Efter ett par ytterligare visiter hos Svedbergs Ur och Guld under några veckor utan att någonsin få något annat besked än att jag var tvungen att betala hela summan blev jag slutligen uppring av butikschefen. Hon verkade bara vara vagt insatt i att det var något jag inte var nöjd med, men till slut kom jag undan med en något lägre summa ändå. När vi köpte ringen var det en kampanj med 15% rabatt. Det priset fick jag inte nu, men väl junipriset som ändå var lägre än dagspriset. Jag betalade och hämtade ut ringen. Känner mig nöjd med att äntligen ha en vigselring, men missnöjd med den usla försäkringen. Beloppsförsäkring är löjligt! Det verkar vara en onödig produkt som guldsmeden plusar på. Många gånger blir det billigare att använda hemförsäkringens oturstillägg!

Vi köpte våra förlovningsringar hos Svedbergs Ur och Guld och sedan vigselringen. Nu har vi lärt oss att kunden inte på något vis självklart har rätt där. Jag har svårt att tänka mig att vi behöver handla något där igen, ever!

När vi hämtade ut den första ringen konstaterade jag att den såg stor ut i förhållande till förlovningsringen. Jag trodde att det hade att göra med att jag valt att ha den på höger hand. När vi provade ut den nya ringen var jag noga med att den inte skulle bli för stor. Minsta möjliga storlek visade sig vara exakt den som jag beställde förra gången då jag fick ringen som trillade av mitt finger. När jag jämförde min nya ring med förlovningsringen var de lika stora! Visst är det konstigt? Två ringar av samma storlek kan alltså bli olika stora - eller gjorde de rentav fel första gången?

Hur som helst klädde maken och jag upp oss i fredags kväll och gick till den nyöppnade Jämtland Indiska Restaurang där vi åt oerhört god indisk mat och till huvudrätten blev jag ringprydd igen. Nu sitter ringen stadigt på mitt högra ringfinger och lär knappast trilla av om jag inte kapar fingret!

Kommentarer
Postat av: Emma

Bra att den är tillbaka! Dumma Svedbergs.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback