Sista dagen

Väskorna är packade. Imorgon förmiddag lämnar vi London och det förtjusande Tudor Court Hotel.

Idag delade vi upp oss. Tina och Åsa ville gå på Towern. Det ville inte Ewa och jag. Vi siktade på shopping, men blev hejdade av Mr Gupta den äldre i foajén. Han ville massera Ewa igen. Det verkade vara en bra idé, så han fick sätta igång. Och han masserade hennes axlar, rygg, amar, nacke... Till slut fick hon order att sätta sig ner i en fåtölj och "spread your legs", så blev benen masserade också. Även jag fick min beskärda del av massage, och innan vi drog iväg in mot Oxford Street fick vi en lektion i hur vi ska andas.

Jag hade siktat in mig på Next nära Marble Arch, men deras Petite-avdelning var en besvikelse, bara en ynka klädställning. Då gick det bättre inne på det närbelägna Dorothy Perkins. På deras Petite-avdelning hittade jag en klänning, en kofta och jeans. Och på deras Opetite-avdelning hittade jag en grå cape som kommer att passa perfekt till mina skära handskar som jag hittade i Göteborg.

Sen vandrade vi Oxford Street fram. Ewa ville in på Clarks för att titta på skor, men det blev jag som handlade där: ett par svarta skor, som jag sedan konverterade till röda i en annan Clarks-butik. Just min storlek fanns inte i rött i den första butiken, men jag chansade på att jag skulle kunna byta någon annanstans. Om inte hade jag varit rätt nöjd med de svarta, för de är väldigt sköna.

Vi hade siktat in oss på att nå en sportklädsaffär vid St Paul under dagen. Vår plan var att komma dit med rundtursbussen som vi hade 24-timmarsbiljett till, men det gav vi upp vid Waterloo station efter att ha suttit på bussen ungefär en timma. Hungriga var vi också, så vi hastade in på en liten italiensk restaurang mittemot Småland Coffee. Vid närmare påseende visade det sig vara en väldigt stor restaurang, men huvudsaken var att maten var god. Vi åt pasta med rökt lax och sparris och medan vi åt öppnade sig himlen och dränkte bland annat Åsa och Tina, som just då satt på en rundtursbuss utan tak. Men vi kunde mätta och belåtna, och torra, vandra vidare längs Themsen för att så småningom nå St Paul Hill.

En sportklädsaffär senare valde vi en i vårt tycke lämplig station för att snabbast möjligt ta oss tillbaka till Paddington. Det gick inte alls, för den var stängd under helgen. Det tog vi som ett tecken på att vi skulle ta taxi tillbaka till hotellet, och i och med det fick vi bland annat se var Tony Blair bor.

Snabb dusch, snabbt ombyte - och så drog vi alla iväg mot Green Park station som var den närmaste St James's Hotel där vi skulle inta After Noon Tea. Vår bokning verkade ha försvunnit i cyber space, men det gjorde inte så mycket, för vi fick ändå ett bord i en egen liten salong där det snart dukades upp te, snittar, scones och kakor. Ett par timmar senare vandrade vi mycket försiktigt ut från hotellet. Det visade sig att många affärer, inte minst den stora bokhandeln Waterstones, hade öppen länge även på lördag, så vi hann med några timmars shopping till innan vi tog buss tillbaka till hotellet.

Det blev ett sista pubbesök innan vi slutligen återvände till hotellet för natten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback