Jag har pratat med Harold Wynne

Jag har pratat med Harold Wynne, och det, mina vänner, smäller betydligt högre än Hasse Tellemar!

I frågeformuläret som vi använt för den stora befolkningsstudien om spel och hälsa finns det med 9 frågor som tillsammans utgör ett s k mätinstrument för spelproblem. Det utvecklades i Kanada för drygt 10 år sedan och används numer över hela världen.

Under våren ska ungefär en fjärdedel av de som ingår i vårt stickprov intervjuas av en forskningsinstitution på vårt uppdrag. När de gjorde sitt frågeformulär ville de göra några ändringar i mätinstrumentet för att det skulle motsvara det engelska originalet bättre. Det var i och för sig ingen dum idé, men det kommer att göra det svårare att göra jämförelser mellan de olika mättillfällena, så då måste vi vara väldigt övertygade om att det blir bättre efter ändringen för att gå med på det, och det var vi inte.

De ville bland annat byta ut svarsalternativen "Ofta" och "Alltid" mot "För det mesta" respektive "Nästan alltid". Jag protesterade redan före jul, för jag tycker att "För det mesta" och "Nästan alltid" är i stort sett samma sak. Då fick jag inget gehör.

"Nästan alltid" istället för "Alltid" däremot kändes rätt logiskt. Det är väldigt lite man gör "Alltid", kanske inte ens borstar tänderna på kvällen?

Nästa steg var att jag kontaktade Statistiska Centralbyrån, där det finns proffs på hur man formulerar frågor och svarsalternativ. Där fick jag stöd för mina åsikter, men fortfarande var de lite negativa i Stockholm, där våra partners finns.

Jag försökte också hitta något dokument som beskrev hur de tänkte i Kanada när de utformade den engelska ursprungsvarianten, men just när det gäller svarsalternativen hittade jag inget skrivet. Det är nu Harold Wynne kommer in i sammanhanget. Han var den som var ansvarig för att ta fram mätinstrumentet från början. Idag när vi hade telefonmöte för att diskutera frågan kom vi på att vi skulle kunna försöka få tag i honom för att höra hans åsikt. Jag träffade honom på en konferens för två år sedan, så jag vet att det är en trevlig prick.

Således skickade jag iväg ett mäjl och frågade om vi kunde få ringa honom. Det var ju lite på vinst och förlust, men inom ett par timmar hade jag fått svar. Jodå, vi kunde ringa honom, idag! Så sent på eftermiddagen, när morgonen grytt i Kanada, hade jag och en av stockholmarna ett telefonmöte med Harold Wynne. Han var lika trevlig som jag mindes honom - och inte bara det, hans sätt att resonera gav entydigt stöd för mitt alternativ, att vi ska fortsätta att använda "Ofta" och inte "För det mesta".

Så jag har pratat med Harold Wynne, och det smäller högt i den internationella spelforskningsvärlden i alla fall. Det är ungefär som att få ringa upp Lady Gaga för att diskutera tolkningen av en av hennes låtar. Typ.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback